Een aansprekend jaarverslag
Hoe zorg je voor een prettig leesbaar jaarverslag? Een lastige vraag. Jaarverslagen worden doorgaans niet erg goed gelezen. Begrijpelijk, eigenlijk staat er alleen maar oud nieuws in. Maar voor een organisatie is een jaarverslag een kans om te laten zien wat je hebt gedaan en bereikt. Dus hoe zorg je voor een helder en leesbaar jaarverslag?
Spreek je lezers aan
Een aansprekende schrijfstijl is de sleutel. De eerste vraag die ik zelf altijd stel, is: wie gaat het jaarverslag lezen? Als een jaarverslag primair bedoeld is voor het eigen personeel, dan spreek ik de medewerkers persoonlijk aan. Zo van: ‘Ook door griep geveld afgelopen jaar? In 2023 steeg het ziekteverzuim naar … procent.’ Is het jaarverslag een pr-instrument voor externe relaties, dan kies ik voor de u-vorm en sluit ik aan bij trends uit de sector. ‘Ook last van een pensioengat? In 2023 is …’
Alleen de kern
De tweede vraag is net zo belangrijk: wat wil je de lezers in ieder geval hebben onthouden na afloop? Vaak is de kernboodschap van een jaarverslag in een paar zinnen te vatten. Die zinnen kun je in verschillende variaties op cruciale plekken in het jaarverslag zetten: in de introtekst, in de eerste alinea van het eerste hoofdstuk, als foto-onderschrift. Daarmee vergroot je de kans dat je met het jaarverslag bereikt wat je wilt bereiken.
Trucje
Klaar? Nog één tip. Schrijf het jaarverslag in actieve stijl en in de tegenwoordige tijd. Het is een trucje van tekstschrijvers om een tekst makkelijker te kunnen lezen.